torsdag 2 maj 2013

Så var vi igång!

Ja, nu har vi då äntligen börjat med vårt växthus/orangeri. Fönstren köpte vi igår och dörren hoppas jag att vi vinner på auktion idag. Vi har månaders arbete framför oss och jag kommer spendera många timmar med att slipa och måla fönster. Vi måste byta allt glas (det lilla som finns kvar) och jag kan se hur vackra de kommer bli. Igår satte vi ut hörnen och började med att flytta en buske som satt i vägen. Vi hann också med att göra ritningarna, eller rättare sagt min man. Jag bidrog mest med lite räkning på miniräknaren och en hel del utseende krav.

Så här blev ritningarna. Det blir ett hopplock av många olika slags gamla fönster som ger huset karaktär. Fönstren har fått bestämma storleken och utseendet. Vi kommer gjuta plintar och en sockel samt ha liggande panel. Allt ska målas vitt.

Här är de stora fönstren som kommer sitta på mitten på långsidorna. Otroligt vackra men också mycket tidskrävande.

Här har vi börjat staka ut för växthuset/orangeriet.

Har börjat gräva bort en buske men det är mycket grävarbete kvar. Som ni ser har vi Emil och hans grävmaskin till hjälp.

1 kommentar:

  1. Nämen åh vad fint det kommer bli! Vi följer bygget från Varberg och Oscar hälsar att han kan rycka in och gräva om det blir tungt för Emil. Hoppas ni har det bra annars! Kram från Lagerstedts

    SvaraRadera