måndag 21 november 2011

Vår jämställdhet

Fy så gammalmodiga vi är jag och min man! Kvinnan går hemma och sköter hemmet och barnen medan mannen jobbar och försörjer! Jo, visst kan man se det så men vi ser inget fel i det. Att det blev jag som tog hemmarollen var pågrund av många saker. Jag ska först och främst vara ärlig och säga att det har varit en dröm sedan 10 år tillbaka. Jag hör nog till den mer kreativa delen av befolkningen. Jag älskar att baka, laga mat, pyssla och till och med städa i vissa fall. Detta gör att vi klarar ekonomin. Ett annat stort argument var att jag är fritidspedagog och för oss kändes det fel att lämna våra barn på förskolan för  att jag skulle åka och ta hand om andras barn när de barn jag helst vill vara med är mina egna. Vi har också levt ett helt underbart liv under tiden jag varit föräldraledig och både jag och min man kände en stor sorg över att den tiden höll på att rinna ut. Om jag ska återgå till det där med jämställdhet så kan jag säga att vi lever ett jämställt liv. Jo, det är sant tro det eller ej. Vår familj tycker om att göra saker tillsammans. Så behöver bilen tvättas gör vi det tillsammans, behöver det bäras in ved gör vi det tillsammans, ska det bakas för kalas gör vi det tillsammans osv. Sedan är vår lösning sådan att man gör det man är bra på (jag är riktigt duktig på att klippa gräs och min man en hejare på att diska:) och som är smidigast för vardagen vi lever i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar